Althaia

Notícies
Es presenta el model i la tecnologia del SISS Manresa d’atenció integrada en salut i social

Es presenta el model i la tecnologia del SISS Manresa d’atenció integrada en salut i social

Una jornada adreçada a professionals i institucions permet Manresa consolidar el seu model integrat d’atenció en salut i serveis socials i presentar la tecnologia que facilita aquesta integració

10/06/2025

La Sala d’Actes de l’Hospital Sant Joan de Déu i l'Àrea de Simulació de la Fundació Althaia han acollit la jornada “De projecte a model”, una trobada que ha reunit professionals, institucions i empreses tecnològiques per presentar el model SISS Manresa d’atenció integrada en salut i serveis socials, ja plenament consolidat.

Durant la jornada s’ha deixat clar que el SISS Manresa ha passat de ser una prova pilot per esdevenir un model estable, replicable i referent, fruit del treball compartit entre entitats com Althaia, l’ICS Catalunya Central, Sant Andreu Salut, l’Ajuntament de Manresa, i els departaments de Salut i Drets Socials i Inclusió. La delegada del govern, Elia Tortolero, ha manifestat la voluntat del govern de continuar donant suport amb recursos, estabilitat i visió de futur a aquest model i el gerent de la RSCC, Toni Sánchez, ha insistit que en la jornada d’avui “no només fem balanç, confirmem que aquest camí és el correcte: un model que escolta, que connecta i que transforma. Una bona pràctica local que pot esdevenir referent estratègic per al conjunt del país”. L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, ha posat l’accent que “el SISS Manresa és, avui, una nova manera de cuidar: més humana, coordinada i centrada en la persona”.

El SISS Manresa s’ha desenvolupat des de la realitat local, amb una governança compartida, lideratges distribuïts i una col·laboració institucional efectiva. “Un territori que escolta” s’ha convertit en lema i motor d’un sistema que atén millor perquè escoltem plegats. Parteix del model de Manresa d’atenció a les transicions, iniciat fa 30 anys i basat en un servei d’atenció domiciliària (SAD) amb alta capacitat de resposta en situacions sobrevingudes que han requerit d’hospitalització.


Tecnologia al servei de les persones
Durant la sessió s’ha remarcat la importància de la tecnologia com a eina clau per garantir la sostenibilitat i eficàcia del model. El projecte es basa en un sistema informàtic compartit (Alexia) que engloba tant la informació social i com la sanitària de la persona usuària, fet que evita duplicitats i millora la comunicació entre els professionals d’atenció primària (Salut) i els del SAD (Social) i també entre la persona usuària i aquests professionals. A més a més, la tecnologia permet parametritzar riscos, com ara temes alimentaris, la possibilitat d’ingressar o caigudes, entre altres. Durant la jornada s’han presentat solucions com la plataforma Alexia6 i el portal del cuidador, que faciliten la coordinació entre professionals i milloren l’experiència dels usuaris.

L’objectiu és oferir un pla d’atenció únic, fomentant el model de gestió de cas, que implica que cada persona usuària disposarà d’uns interlocutors concrets, que es coordinaran entre ells per oferir-li una única resposta, tant si és de l’àmbit de la salut com del social.


Una jornada participativa i inspiradora
Amb més de 10 ponents i professionals que han compartit casos reals, reptes i aprenentatges, la jornada ha posat de manifest el valor de teixir complicitats entre àmbits i disciplines. També s’hi ha integrat un showroom tecnològic amb la participació d’empreses del sector, en col·laboració amb el Hub d’Innovació en Salut i Social MAP+.