Althaia

Notícies
La regió sanitària Catalunya Central avança en el desplegament del model d’atenció no presencial dels seus hospitals

La regió sanitària Catalunya Central avança en el desplegament del model d’atenció no presencial dels seus hospitals

Entre un 18% i un 25% de tota l’activitat hospitalària del 2021 a la Regió Sanitària Catalunya Central va ser no presencial, principalment telefònica. Les especialitats que més atenció no presencial van realitzar a Althaia són Salut Mental, Endocrinologia i Rehabilitació

07/06/2022

La Fundació TIC Salut Social, organisme públic del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, va presentar dimecres a Manresa l’informe ‘L’atenció no presencial en atenció hospitalària, sociosanitària, salut mental i addiccions’. En aquest estudi, impulsat per la Regió Sanitària Catalunya Central i que podeu consultar aquí, han participat els quatre centres d’atenció hospitalària de la regió: La Fundació Althaia, el Consorci Sanitari de l'Anoia-Hospital d'Igualada, el Consorci Hospitalari de Vic i Salut Catalunya Central - Hospital de Berga.

L’informe detalla el grau d’assistència no presencial als centres hospitalaris de la regió durant el 2021, així com l’activitat realitzada per aquests canals, que va situar-se entre el 18 i el 25%. Un volum que evidencia l’esforç realitzat pels centres i professionals per adaptar la prestació de serveis a la situació actual, minimitzant l’impacte de la pandèmia a través de l’atenció no presencial.

L'atenció no presencial a Althaia
Per part d’Althaia, en l’acte de presentació va intervenir Pere Guerrero, responsable de Transformació Digital, Sistemes d’Informació i TIC, que va parlar de l’experiència de la institució i va donar algunes xifres. L’any 2021 es van fer a Althaia 87.244 visites no presencials (76.724 consultes telefòniques, 1.035 videotrucades i 9.485 de telemedicina). El total de visites va ser de 321.099. L’any 2019 la xifra de visites no presencials va ser de 19.602 i, el 2020, de 72.638. S’ha de tenir en compte que l’any 2020 no es va registrar com a activitat no presencial l’activitat d’atenció telefònica i de videoconsultes realitzada durant la primera onada de la pandèmia de la covid-19.

Pel que fa a Salut Mental, l’any 2021 es van fer 29.240 visites no presencials, xifra que representa el 31,5% del total. D'aquestes, 7.775 van ser a través de videoconsulta (individuals i grupals) i, la resta, telefòniques.

Les especialitats que més van utilitzar en conjunt els diferents canals no presencials van ser Salut Mental, Endocrinologia i Rehabilitació.

En les conclusions, Guerrero va comentar que la solució és un model híbrid, en què l’atenció no presencial ha de seguir els protocols i criteris establerts, i que l’activitat que no es pugui adequar a aquests criteris ha de continuar sent presencial.

Recomanacions
S'ha elaborat un document que recull una sèrie de recomanacions per assentar les bases del model d’atenció no presencial a la institució. L’objectiu és que aquests nous canals siguin un instrument al servei de professionals i pacients en l’acte assistencial habitual que permeti prendre les decisions clíniques i terapèutiques adequades, sense que es percebi en cap cas com un model substitutori de la visita presencial.

Activitat no presencial durant el 2021 a la Regió
Els canals d’atenció no presencial integrats a la infraestructura tecnològica del sistema sanitari públic a Catalunya, i accessibles pels hospitals de la regió són la trucada telefònica, la eConsulta i la VideoConsulta. L’any 2021, la trucada telefònica va ser el canal més emprat, amb 166.670 trucades que representen el 75% del total d’activitat hospitalària no presencial. Tal i com apunta a l’informe que es va presentar dimecres, és el canal més utilitzat a la majoria d’especialitats perquè no requereix habilitats específiques i és una eina tradicional. Els casos d’ús més freqüents són la comunicació de resultats positius, canvis de medicació, informació prèvia a una intervenció quirúrgica o seguiment del post-operatori.

Quant a la VideoConsulta, es va detectar un augment respecte als anys anteriors, amb un total de 1.380 visites. Aquest canal va comportar un major nivell de resolució que el telèfon, però requereix competències digitals específiques i una gestió correcta de la sala d’espera perquè el seu funcionament sigui òptim. Els usos més freqüents d’aquesta eina van donar-se en les especialitats d’Endocrinologia, Rehabilitació, Dermatologia i Salut mental.

Finalment, l’informe també recull un ús creixent però encara residual de l’eConsulta a les especialitats de dermatologia, endocrinologia, aparell digestiu i hematologia clínica, atès que aquest canal encara està en fase de proves. No obstant, s’espera que en un futur pugui tenir un impacte similar al de l’atenció primària, que al conjunt de Catalunya registra una mitjana de 170.000 consultes a la setmana.