Althaia

Comissions i Grups de treball de Qualitat i Seguretat del Pacient

  • Comissió de Qualitat

La Comissió de Qualitat és una comissió multidisciplinària que té com a objectiu contribuir a la millora de la gestió i dels resultats globals de la institució, facilitant les bones pràctiques als professionals.

Entre les principals funcions estan: 

  • Desenvolupar el PQiSP i les línies de qualitat del Pla Estratègic 
  • Impulsar les polítiques, procediments i sistemes de gestió més adients en matèria de qualitat i seguretat
  • Proposar i donar suport a les accions de millora dels processos
  • Promoure l’orientació a l’avaluació i millora dels resultats seguint la lògica REDER
  • Participar en la gestió i la preparació de les acreditacions i cerificacions dels diferents dispositius de la institució
  • Promoure la formació en metodologia de la qualitat i seguretat del pacient

 

  • Comissió Documentació Clínica

L’àmbit d’actuació de la comissió de Documentació Clínica és la Fundació Althaia i actua per: 

  • Perquè els diferents documents de la Fundació s’adeqüin a les necessitats dels professionals i, al mateix temps, a la imatge corporativa d’Althaia
  • Una adequada ordenació de la història clínica
  • Una adequada qualitat de l’informe d’alta (“Recomanacions per a la Redacció de l’informe d’alta, AUDIT’s sobre complimentació...)
  • Una adequada disponibilitat de la Història Clínica
  • Col·laborar en el canvi de suport documental (de sistema paper a informàtic)

 

  • Comissió Infeccions

La Comissió d’Infeccions desenvolupa diverses funcions relacionades amb el Control i Vigilància de la Infecció Hospitalària, Control dels Aïllaments Microbiològics, Sensibilitat als Antibiòtics, Política d’Antimicrobians, Higiene Hospitalària, Epidemiologia i participa en la elaboració, difusió i avaluació de protocols i procediments relacionats amb els seus àmbits d’actuació. 

 

  • Comissió Tumors

El Comitè de Tumors de la Fundació Althaia està constituït per vuit comissions, cadascuna d'elles amb un coordinador. Aquestes comissions corresponen a les vuit patologies neoplàstiques més rellevants a la nostra Fundació per la seva incidència: mama, digestiu ( còlon-recte i esòfag-estòmac), urologia, hematologia, ginecologia, pneumologia i tumors cutanis.

 

  • Comissió Teràpia Farmacològica

La Comissió de Farmàcia i Terapèutica és un òrgan científicotècnic de l’equip assistencial amb funció assessora. Depèn de la Direcció i es constitueix amb la finalitat de garantir la qualitat de la Farmacoteràpia d'Althaia dintre del marc legal vigent i especialment de la Llei del Medicament.

Té com a funcions principals:

  • Regular la incorporació de nous medicaments i decidir la supressió d’uns altres per desús o per l’aparició d’alternatives més adequades, establint els procediments a seguir per a cada cas. La selecció de medicaments es basarà en una avaluació objectiva de les seves propietats farmacològiques, de seguretat i cost
  • Elaborar i actualitzar la Guia Farmacoterapèutica de l’hospital, que establirà el conjunt de medicaments disponibles en l'Hospital per a la seva prescripció i dispensació
  • Establir programes d’ “Equivalents Terapèutics”
  • Establir programes per assegurar l’ eficiència en la terapèutica farmacològica
  • Facilitar informació sobre medicaments
  • Definir i implantar les normes per a la correcta administració dels medicaments

 

  • Comissió Mortalitat 

La Comissió de Mortalitat és una comissió tècnica interdisciplinaria que té l’objectiu bàsic de promocionar globalment la qualitat assistencial a través dels aspectes relacionats amb la mortalitat hospitalària.
La seva metòdica de treball inclou la monitorització dels índex de mortalitat reconeguts, revisió aleatòria de procediments assistencials que han finalitzat amb la mort de pacients i revisions puntuals, a demanda de la Direcció i/o Caps de Departament i Servei, de determinats processos clínics, sempre amb la finalitat de detectar i corregir problemes, procediments o circuits de la pràctica clínica diària.

 

  • Comissió Hemoteràpia

La Comissio d’Hemoteràpia i Trombosis té com a objectius generals, impulsar la correcta utilització de la sang i hemoderivats a la institució i assegurar la correcta profilaxis i tractament de la malaltia tromboembòlica a la institució i a la seva àrea d’influència.

 

  • Comissió Protocols i Procediments Infermeria

La Comissió de protocols d’infermeria es va crear amb l’objectiu de facilitar la participació activa dels professionals en l’elaboració dels protocols i ha suposat un pilar molt important per a la unificació definitiva dels mètodes de treball. 

Les principals funcions d'aquesta comissió són:

  • Vetllar pel seguiment de les directius unificades per l’elaboració de protocols i procediments assistencials (veure les Directrius per elaborar un protocol i les Directrius per elaborar un procediment asistencial publicades a la Intranet)
  • Coordinar i consensuar l’elaboració dels nous protocols i col·laborar amb els autors per aconseguir una bona difusió, implantació i avaluació posterior del document
  • Seguiment dels protocols publicats i fer recordatori als autors de la data d’actualització

 

  • Comissió d'Humanització

La Comissió d'Humanització té per objectiu atendre les necessitats espirituals i/o religioses de les persones que ho sol·licitin, oferint apropament i obertura des del respecte i la llibertat.

Aquesta comissió és responsable de dur a terme:

  • Acompanyament espiritual (atenció personalitzada de les demandes existents) sol·licitat pels malalts i els seus familiars, així com pels professionals de la institució
  • Informació de l'existència i activitats de la Comissió d' Humanització
  • Vetllar pel manteniment i difusió dels valors de la institució i d’altres inherents a l’esser humà

  • Comissió Malalt Politraumàtic

La Comissió d’Atenció al Malalt Politraumàtic és un equip multidisciplinari que té un paper actiu i imprescindible en l’atenció al Malalt Politraumàtic. Està integrada per metges i infermeres de diferents àrees assistencials.

L’objectiu és presentar noves pautes d’atenció, fer una revisió dels pacients atesos i valorar les pautes i actuacions realitzades.

 

  • Comissió de Garantia de Qualitat en Radiodiagnòstic 

Aquesta comissió té per objectius: 

  • Vetllar per la garantia de seguretat de l’equipament de Diagnosi per la Imatge i de les mesures de radioprotecció de pacients i professionals
  • Dissenyar i implantar recursos d’ajut en la presa de decisions a l’hora de sol·licitar exploracions de Diagnosi per la Imatge
  • Elaborar i consensuar protocols d’indicacions de les exploracions radiològiques
  • Sensibilitzar la població i els professionals del risc de les radiacions ionitzants
  • Assolir l’acompliment de la normativa EURATOM sobre càlcul de les dosis puntuals i acumulades que rep el pacient
  • Disseny de les accions de millora pròpies i de les recomanades pels organismes auditors competents en la matèria, monitoritzar el seu acompliment i analitzar els resultats obtinguts.

  • Comitè del Dolor

La Comissió del Dolor d’Althaia funciona com a òrgan de gestió del dolor per a tots els centres, facilitant el compromís de que el dolor sigui tractat adequadament en tot tipus de pacients.

L'objectiu general és disminuir la prevalença del dolor, generalitzar i consolidar l’aplicació de bones pràctiques en l’avaluació i maneig del dolor en tots els pacients atesos a la institució.

  

  • Comitè de Reanimació Cardiopulmonar (RCP)

La missió d'aquest Comitè és la difusió i docència de les recomanacions de l'European Resuscitation Council en RCP.

Entre les principals funcions hi ha:

  • Actualització, divulgació i adaptació de les Recomanacions que de forma periòdica estableixen els organismes pertinents (European Ressuscitation Council – ERC), amb la vinculació pertinent al Consell Català de Ressucitació 
  • Mantenir, actualitzar i vetllar per a la distribució i manteniment dels diversos carros d’aturades distribuïts pels diversos edificis d’Althaia
  • Seguiment i registre de les Aturades Cardiorespiratòries (ACR)
  • Vetllar pel bon funcionament dels circuits d’aturades, amb la divulgació dels circuits d’alarma, tot el personal d’Althaia ha de conèixer els circuits d’alarmes
  • Docència amb compliment d’objectius clars, tot el personal d’Althaia ha de coneixer els conceptes de RCP bàsica i tot el personal mèdic i d’infermeria especialitzada ha de conèixer les conceptes de RCP Avançada
  • Divulgar i vetllar per tota la docència de RCP, tant intrahospitalària com extrahospitalària
  • Actualitzar els protocols de Suport Vital/RCP d'Althaia amb l'adaptació a les particularitats de cadascun dels centres de la institució (Sant Joan de Déu, Centre Hospitalari, Clínica Sant Josep, Centres d'Atenció Primària)

  • Comissió de Nutrició i Dietètica

La Comissió de Nutrició i Dietètica és un òrgan científic-tècnic de l’equip assistencial amb funció assessora. La seva justificació és la necessitat de planificar, controlar i implementar estratègies a nivell dietètic i nutricional amb un impacte positiu en l’evolució clínica del pacient.

Les funcions principals d'aquesta Comissió són:

  • La detecció i tractament dels pacients amb risc o amb desnutrició mitjançant mètodes de cribratge nutricional
  • Treballar conjuntament per incloure la codificació de la malnutrició, la Nutrició Parenteral Total i la Nutrició Enteral a l’informe d’alta
  • Elaborar i actualitzar periòdicament protocols de suport nutricional específics per les diferents especialitats
  • Seleccionar les fórmules i preparats de nutrició artificial i promoure el seu ús racional i adequat
  • Escollir els preparats de nutrició enteral en funció de la qualitat nutritiva, però també palatabilitat, evidència i eficiència
  • Fomentar la Nutrició enteral respecte a la Nutrició parenteral
  • Dissenyar i controlar el circuit de prescripció-dispensació i administració de la nutrició enteral a domicili (NED)
  • Revisar i actualitzar els documents de recomanacions dietètiques per a pacients
  • Funcions d’assessorament, formació, avaluació, col·laboració i recerca en el seu àmbit d’actuació

 

  • Comissió Millora de l’Adequació de la Pràctica Assistencial i Clínica (MAPAC)

És una comissió multidisciplinària que pretén millorar l’adequació de la pràctica assistencial i clínica a través de la identificació de prestacions potencialment inadequades, la formulació de recomanacions i la proposta d’accions per reduir-la o substituir-la per millors alternatives.

  • Identificació de prestacions susceptibles d’anàlisi (evidència científica, enquesta a professionals,...)
  • Priorització segons els següents criteris determinats
  • Avaluació individualitzada de les prestacions prioritzades
  • Generació de recomanacions explícites que justifiquin i defineixin les condicions d’utilització de la prestació analitzada
  • Formulació d’accions de millora
  • Divulgació de les accions de les recomanacions
  • Monitorització i avaluació de l’impacte de les accions

 

  • Unitat Funcional de la Seguretat del Pacient

La Unitat Funcional de la Seguretat del Pacient és un grup de treball multidisciplinar que vetlla per la seguretat del pacient, aportant accions de millora en una línia transversal, abordant els àmbits organitzatius i humans relacionats, i també relacionant les diferents aportacions d'altres línies de treball.

Aquesta unitat té com a objectiu principal tenir una visió global i transversal de tota l'organització en temes de seguretat.